tisdag 3 mars 2009

Bokstavligheter

Nära Sikhalls badplats hemmahemma vid Vänern bor en familj med efternamnet Solvarm*. Ett skönt namn som skulle passa bra här. Den gångna veckan har varit en mix av några häftiga åskväder och stekande sol, och trots mycket inomhusarbete har jag lyckats bränna axlarna en smula. Satt ute under en halvparasoll i en kvart eller så i lördags, vilket förstås satte sina rodnande spår. (Att man aldrig lär sig...) På tal om passande namn, förresten, det finns en riktig skämtare på "Lantmäteriet" här som heter Pajas! Vet inte hur det stavas, men det uttalas i alla fall så. Och han lever sannerligen upp till förväntningarna. En annan skön person som vi jobbar med bär efternamnet Morebodi. Och jo, det stämmer väldigt bra det också. Han är runt 60 och har, förutom sin pondus, det breeedaste leendet söder om Sahara. I båda avseendena har han ganska tuff konkurrens, för många här är stora (big is beautiful) och det är alltid nära till skratt. Fascinerande att humorn är så lika jämfört med hemma, och att man kan skoja med både tjejerna i kassan på Spar och de kostymklädda höjdarna på ministeriet. Inte konstigt att jag trivs och känner mig välkommen i det här landet!

*De har byggt en fantastisk timrad eko-villa inuti ett gigantiskt växthus, där de odlar både kiwi och persikor längs väggarna. Har ni vägarna förbi i sommar kan ni boka in er på en guidad tur (jag har deras mailadress)

1 kommentar:

  1. Hej, tycker din blogg är intressant och bra skriven, och bilderna är jättebra :) Har nyss börjat prenumerera på din blogg, hoppas du kikar in på min blogg med någon gång, skulle betyda mycket om du prenumererade på min blogg med!! Ha det bra, Leonard :)

    SvaraRadera