måndag 23 februari 2009

Smakprov på vilt

Veckan som gick kom att innehålla allt från möten på ministeriet (Ministry of Lands and Housing= vår samarbetspartner) till en runda ut bland de vilda djuren. Och så firade jag för första gången i livet min födelsedag mitt i sommaren! Dessa tre upplevelser hade alla sin charm, och de två senare inföll dessutom samtidigt - i Mokolodi Nature Reserve strax utanför Gaborone. Ett rejält område, ca 5000 ha, som utgör ett fritt hem för bl.a. babian, struts, kudu, impala, zebra, vårtsvin, mungo, häger och diverse pjoddar som jag inte kände igen. Även ett par exemplar av elefant och cheeta bor i parken, men dessa är tämjda respektive inhägnade. (Cheetan jag såg spann högt trots det!) Noshörning och giraff ska också gå att se, men de behagade hålla sig undan på vår rundtur. Mokolodi går förstås inte att jämföra med de riktigt stora reservaten, med milsvidda savanner och alla 'the big five', men som citynära smakprov är det ett fint ställe. Och så har de god glass i restaurangen, som skuggas av snygga Marula-träd. Det ordnas till och med barnkalas, med saft & hamburgare och allt sånt, men momentet bollhavslek är här förtjänstfullt utbytt mot en skumpig safaritur i parken. Det gäng ungar jag såg verkade inte misstycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar