söndag 21 november 2010

Hänt i veckan

Den gångna veckan har bjudit på flera händelser som är värda att nämna:

Jag fick vara inhoppande volontär på terminsavslutningen för Happy Home-barnen i Old Naledi, ett fattigt område i Gaborone. I en trång skolsal framförde ca 200 barn både afrikanska sånger och engelska julvisor (de förra med betydligt mer passion än de senare), och några visade upp sina talanger i bl.a. bongotrumma och blockflöjt (samma utfall som ovan). Därefter fick varje barn en personlig julklapp, lite fika och en kasse mat att ta med hem till familjen. Verksamheten Happy Home drivs av koreanska missionärer med hjälp av flertalet volontärer i stan - ett verkligt betydelsefullt arbete!

På jobbfronten har slutet på min utlandsinsats klarnat, genom ett sista förlängningskontrakt till och med 31 mars 2o11. Mina delprojekt är relativt långt genomförda, så det är lämpligt att successivt lämna över ansvaret till de botswanska kollegorna. De antyder viss oro för detta och vill att jag ska stanna längre, men hur smickrande det än är så tror jag att alla vinner på att jag återvänder till Sverige. Så ni får vara beredda på att bloggen läggs ner, eller åtminstone på is, framåt april månad...

Men innan dess händer det spännande grejer - jag ska 'fira jul' med bergsgorillorna i Uganda! Jag och Gaboronekompisen Katikka lyckades få tag på var sin licens till Bwindi Impenetrable Forest & National Park den 22 december, så nu laddar vi för fullt för den skumpiga bilresan från Kampala och vandringen i gorillornas regnskog. Som ni förstår bär jag ett leende från öra till öra :)

Och så en bild som inte är från veckan utan förra månaden: jacarandaträdet på parkeringen vid Mogoditshane Sub Land Board, där vi har vårt kontor. Något att bli glad av varje gång man passerar förbi. Trädet har nu visserligen tappat alla sina lila blommor och fått gröna löv, men fotot är värt en plats på bloggen i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar